Tesla Model S 75D 40.000km uuden auton kestotesti


Tesla Model S 75D 40.000km uuden auton kestotesti

27.4.2019-2.2.2020. Autolla ajettu pääosin pääkaupunkiseudulla, Turku, Tampere ja Kouvola akselilla. Kesällä pari matkaa Rovaniemelle, Inari ja Lofootit matka-ajoiksi kirjattuna. Talven (19-20) poissaolosta johtuen auto ei ole kokenut oikeita talvisia olosuhteita ollenkaan.

Varusteet: Autossa on varsin kaiken kattava varustus vakiona. Spötify on kiva, Netflixiä tulee harvemmin käytettyä ja karaokeen en koske. MCU 2,0 AP2,5. Jälkiasennuksina on takaspoileri ja takalasien tummennukset.



Range: Typicall range oli uutena 380km, nyt lukema näyttää 365km. Yleensä akun heikkeneminen on isompaa ensimmäisten kuukausien aikana. Käytännön matka-ajonrange on kesällä +300km ja talvella +250km. Kun pääkaupungiseudulta lähden kohti pohjoista, ensimmäinen pysähdykseni on yleensä Äänekoskella (noin 300km).

Lataukset: Lataus kotona 3x16A pistokkeella. Lataa noin 50km/h. Matkoilla pääosin nopeat SuperCharger lataukset.

Kulutus yhteensä kWh 8156kW, 205 Wh/km. Kotisähkön hinta kaikkineen on noin 11cnt/kWh. Matka-ajot on menty pääasiassa autoon kuuluvin SC-latauksin.


Range näyttää 0km, ainakin 2 km pääsin etenemään tuolla. Virran vähyyttä kuvaa hyvin oikealla oleva kWnäyttö. Tehot oli rajoitettuneet tuossa vaiheessa noin 50kW:in, normaalisti käytössä on tehot 300kW.

Tilat: Model S on oikeasti iso viisiovinen auto. Takakontti on myös tilava.
Ilmanvaihto (lämmitys ja jäähdys) voi olla päällä pysäköitäessä. Takapenkit kääntämällä autossa mahtuu hyvin myös nukkumaan.

 
Huollot


”Onko pitänyt lisätä öljyä vaihtovälien välissä”? ”Paljonko on huoltoväli”? Teslalla ei ole huolto-ohjelmaa. Autoa ei ole huollettu mitenkään koko aikana pois lukien auto puhdistus ja tuulilasin pesunesteiden lisäys.

Talvirenkaat on vaihdettu alle 15.10.19. Kesärenkailla on nyt ajettu noin 27700 km ja kulutuspintaa jäljellä enää noin 3 mm. Painava auto noilla tehoilla kuluttaa paljon rengasta ja olihan tuossa myös yksi rata-ajopäivä, joka söi rengasta varmaan 1mm.

Syksyllä havaitsin, että yöllä ladatessa lataus katkeaa, eikä käynnisty enää apista. Syytä selvittelin huollon kanssa etädiagnoosin avulla. Autossa oli kaikki kunnossa, mutta verkon jännite laskee välillä alle 200V. Kellonajan perusteella päättelin, että jännite laskee silloin kun talon vesivaraaja alkaa lämmittämään. Selvittelin asiaa verkkoyhtiön kanssa. Sähkönlaadun mittaus on nyt meneillään.

 

Suorituskyky
4,4s 0-100 km/h. Huiput 225km. Käytännön kiihtyvyys on ”riittävä” ja mukaansa tempaavaa  aina 160km/h asti, vaikka tämä ei olekaan Teslan tehokkain versio. Neliveto tekee ajamisesta myös helppoa huonommissakin olosuhteissa.

Huonoa: Useissa perättäisissä kiihdytyksissä mm. rata-ajossa akusto kuumenee ja auto alkaa rajoittamaan tehoa. Arkiajossa tätä ei edes huomaa.

Auton ominaisuudet
Autoon on tullut vajaan vuoden aikana varmaan kuukausittain uusi softapäivitys. Päivityksien myötä autossa on kokoajan viimeisimmät turvajärjestelmät, autopilot ja viihdeominaisuudet käytössä. Tosin täytyy kyllä myöntää, että noissa softissa on ollut jonkin verran bugeja. Bugeista huolimatta auto paranee kokoajan. Osaa ominaisuuksista on alkanut pitä jo itsestään selvyytenä kuten mm. 4 ajonaikaista kameraa ja hälytin tallentavalla videokuvalla.


Ps: auto ei ole myynnissä

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kohti aurinkoista energiaa

Ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen ja pienhiukkaset

Työpaikan vapaamatkustajat ja pääneuvottelujärjestöt