Tesla Model S 75D 40.000km uuden auton kestotesti
Tesla Model S 75D 40.000km
uuden auton kestotesti
27.4.2019-2.2.2020. Autolla ajettu pääosin pääkaupunkiseudulla,
Turku, Tampere ja Kouvola akselilla. Kesällä pari matkaa Rovaniemelle, Inari ja
Lofootit matka-ajoiksi kirjattuna. Talven (19-20) poissaolosta johtuen auto ei ole
kokenut oikeita talvisia olosuhteita ollenkaan.
Varusteet: Autossa on varsin kaiken kattava varustus
vakiona. Spötify on kiva, Netflixiä tulee harvemmin käytettyä ja karaokeen en
koske. MCU 2,0 AP2,5. Jälkiasennuksina on takaspoileri ja takalasien tummennukset.
Range: Typicall range oli uutena 380km, nyt lukema näyttää
365km. Yleensä akun heikkeneminen on isompaa ensimmäisten kuukausien aikana.
Käytännön matka-ajonrange on kesällä +300km ja talvella +250km. Kun pääkaupungiseudulta
lähden kohti pohjoista, ensimmäinen pysähdykseni on yleensä Äänekoskella (noin 300km).
Lataukset: Lataus kotona 3x16A pistokkeella. Lataa noin
50km/h. Matkoilla pääosin nopeat SuperCharger lataukset.
Kulutus yhteensä kWh 8156kW, 205 Wh/km. Kotisähkön hinta kaikkineen
on noin 11cnt/kWh. Matka-ajot on menty pääasiassa autoon kuuluvin SC-latauksin.
Range näyttää 0km, ainakin 2 km pääsin etenemään tuolla.
Virran vähyyttä kuvaa hyvin oikealla oleva kWnäyttö. Tehot oli rajoitettuneet tuossa
vaiheessa noin 50kW:in, normaalisti käytössä on tehot 300kW.
Tilat: Model S on oikeasti iso viisiovinen auto. Takakontti on myös tilava.
Ilmanvaihto (lämmitys ja jäähdys) voi olla päällä pysäköitäessä. Takapenkit kääntämällä autossa mahtuu hyvin myös
nukkumaan.
Huollot
”Onko pitänyt lisätä öljyä vaihtovälien välissä”? ”Paljonko
on huoltoväli”? Teslalla ei ole huolto-ohjelmaa. Autoa ei ole huollettu
mitenkään koko aikana pois lukien auto puhdistus ja tuulilasin pesunesteiden lisäys.
Talvirenkaat on vaihdettu alle 15.10.19. Kesärenkailla on nyt ajettu
noin 27700 km ja kulutuspintaa jäljellä enää noin 3 mm. Painava auto noilla tehoilla
kuluttaa paljon rengasta ja olihan tuossa myös yksi rata-ajopäivä, joka söi
rengasta varmaan 1mm.
Syksyllä havaitsin, että yöllä ladatessa lataus katkeaa,
eikä käynnisty enää apista. Syytä selvittelin huollon kanssa etädiagnoosin
avulla. Autossa oli kaikki kunnossa, mutta verkon jännite laskee välillä alle
200V. Kellonajan perusteella päättelin, että jännite laskee silloin kun talon vesivaraaja
alkaa lämmittämään. Selvittelin asiaa verkkoyhtiön kanssa. Sähkönlaadun mittaus
on nyt meneillään.
Suorituskyky
4,4s 0-100 km/h. Huiput 225km. Käytännön
kiihtyvyys on ”riittävä” ja mukaansa tempaavaa aina 160km/h asti, vaikka tämä ei olekaan
Teslan tehokkain versio. Neliveto tekee ajamisesta myös helppoa huonommissakin
olosuhteissa.
Huonoa: Useissa perättäisissä kiihdytyksissä mm. rata-ajossa
akusto kuumenee ja auto alkaa rajoittamaan tehoa. Arkiajossa tätä ei edes
huomaa.
Auton ominaisuudet
Autoon on tullut vajaan vuoden aikana
varmaan kuukausittain uusi softapäivitys. Päivityksien myötä autossa on
kokoajan viimeisimmät turvajärjestelmät, autopilot ja viihdeominaisuudet
käytössä. Tosin täytyy kyllä myöntää, että noissa softissa on ollut jonkin
verran bugeja. Bugeista huolimatta auto paranee kokoajan. Osaa ominaisuuksista on alkanut pitä jo itsestään selvyytenä kuten mm. 4 ajonaikaista kameraa ja hälytin tallentavalla videokuvalla.
Ps: auto ei ole myynnissä
Kommentit
Lähetä kommentti